Pred tým, než začneme
Založenie živnosti je jedným z najjednoduchších spôsobov, ako začať podnikať. Získanie osvedčenia o živnostenskom oprávnení býva prvým krokom k osamostatneniu sa a rozbehnutiu vlastného „biznisu“. Predtým, než začnete podnikať, je vhodné odpovedať si na niekoľko základných otázok.
1. Oplatí sa mi stať živnostníkom?
V stručnosti tu zhrnieme hlavné výhody a nevýhody podnikania na živnosť oproti klasickému zamestnaniu.
Výhody:
- živnostník môže svoje služby poskytovať viacerým obchodným partnerom a dosiahnuť tak vyšší zisk
- živnostník si môže zo základu dane odpísať výdavky súvisiace s prevádzkovaním živnosti. Takto si môže znížiť daňový základ a zaplatiť tak ročne nižšiu daň v porovnaní s tým, ak by pracoval ako zamestnanec
- živnostník môže ušetriť na odvodoch. Prvý rok podnikania nemusí platiť odvody do sociálnej poisťovne a odvody do zdravotnej poisťovne mu budú vypočítané z minimálnej mzdy a nie z aktuálneho zárobku. V ďalšom roku výška odvodov závisí od celkovej výšky dosiahnutých príjmov a vymeriavacieho základu...
- živnostník má väčšiu voľnosť – môže jednoduchšie vypovedať zmluvy obchodným partnerom, ako keby chcel dať výpoveď v klasickom zamestnaní. To môže byť rovnako aj nevýhodou
Nevýhody:
- nízke odvody živnostníka sa odrazia v dôchodku. Nižšie odvody do sociálnej poisťovne znamenjú rovnako nižší dôchodok, resp. si menej nasporí do 2. piliera ako zamestnanec. Živnostník musí s týmto faktom jednoducho rátať a ak chce mať v budúcnosti vyšší dôchodok, buď sa dobrovoľne dôchodkovo poistí, môže vstúpiť do tzv. 3. piliera alebo sporí prostredníctvom iného produktu, ktorých je na finančnom trhu dostatok
- ak živnostník ochorie, dostane zo sociálnej poisťovne nižšie nemocenské, ako keby bol zamestnancom
- živnostník ručí za všetky svoje záväzky celým svojim majetkom. Aj toto sa dá riešiť uzatvorením poistenia – produktov pre rôzne druhy podnikateľských rizík je na poistnom trhu dostatok
- živnostník nemá takú právnu ochranu ako pri zamestnaneckom pomere – nemá pracovnú dobu „od-do“, nie je chránený výpovednou lehotou, nemá 13. plat, či iné zamestnanecké výhody (služobné auto, mobil, príspevok na stravné...)
- so živnosťou je spojená celá rada administratívnych úkonov. Živnostník si musí viesť účtovníctvo, podávať daňové priznanie, ročné zúčtovanie zdravotného poistenia, viesť ďalšiu agendu, či sledovať zmeny v legislatíve, každý mesiac odvádzať odvody do poisťovní a dávať pozor na ich včasné zaplatenie
Zhrnutie:
Ako vidieť, podnikanie so sebou prináša nie len slobodu a výhody, ale aj celý rad poviností a rôzne riziká. Každý si teda musí sám zvážiť či sa mu to vyplatí.
2. V čom budem podnikať?
Rozhodovanie o podnikaní nikdy nie je jednoduché. Pretože ide o závažné rozhodnutie, ktoré rôznym spôsobom ovplyvní budúcnosť všetkých zúčastnených, patrí k jedným z najvýznamnejších.
Oblasť podnikania si budúci živnostníci volia najčastejšie na základe:
- predchádzajúceho zamestnania – buď po strate zamesnania, alebo keď sa chcú osamostatniť a ponúkať svoje služby (produkty) viacerým odberateľom. Pokračujú teda v oblasti, v ktorej už majú isté skúsenosti, kontakty, a prehľad ako to funguje
- koníčka, záľuby, činnosti, ktorej sa nevenovali profesionálne, ale myslia si že by o to bol záujem
- dobrého nápadu, myšlienky, odhalenia niečoho čo na trhu chýba (trhová medzera) a vedia to ponúknuť
Samotný dobrý nápad však nestačí. Je potrebné si premyslieť či na danú činnosť máme predpoklady a potrebné zdroje či už finančné, materiálové alebo ľudské. Na tento účel je vhodné si vypracovať podnikateľský zámer (podnikateľský plán), ktorý sa môže hodiť aj neskôr pri žiadaní o úver alebo dotáciu. Hlavná výhoda zostavenia podniakteľského plánu spočíva v tom že prvotná myšlienka o podnikaní začne nadobúdať konkrétne rozmery a podnikateľ si uvedomí čo všetko to obnáša.
3. Aké obchodné meno si zvoliť?
Obchodným menom sa rozumie názov, pod ktorým podnikateľ vykonáva právne úkony pri svojej podnikateľskej činnosti. Obchodným menom fyzickej osoby je jej meno a priezvisko. Obchodné meno fyzickej osoby môže obsahovať dodatok odlišujúci osobu podnikateľa alebo druh podnikania.
Obchodné meno nesmie byť zameniteľné s obchodným menom iného podnikateľa a nesmie vzbudzovať klamlivú predstavu o podnikateľovi, alebo o predmete podnikania. To znamená že dva rôzne podnikateľské subjekty nemôžu podnikať pod rovnakým obchodným menom.
Ak ide o fyzickú osobu, stačí na odlíšenie obchodného mena uvedenie iného miesta podnikania. Ak má fyzická osoba rovnaké meno a priezvisko ako iný podnikateľ v tom istom mieste podnikania, je povinná doplniť svoje obchodné meno uvedením dodatku, ktorý sa týka mena alebo druhu podnikania tak, aby sa obchodné mená dali vzájomne odlíšiť.
Výberu obchodného mena je potrebné venovať náležitú pozornosť. Toto meno je totiž podnikateľ povinný používať na faktúrach, daňových dokladoch a ostatných firemných materiáloch. Rovnako ním musí označiť aj prevádzku, či sídlo firmy. Jednoducho povedané obchodný názov je to, čim sa podnikateľ prezentuje navonok.
Začínajúci podnikateľ si musí zvážiť, či bude pre neho lepšie podnikať len pod svojím menom alebo používať aj obchodný názov pripojený za menom.
Výber obchodného mena (dodatku):
Tu sme zhrnuli pár tipov pre výber vhodného obchodného mena:
- názov súvisiaci s predmetom podnikania - niekedy je vhodné, ak obchodný názov súvisí s predmetom podnikania, vaši potenciálni zákazníci ihneď pri zhliadnutí obchodného mena zistia čo je predmetom vášho podnikania (Anna Nová - krajčírstvo)
- miesto podnikania v názve - ak sa chcete zamerať na nejakú oblasť, stojí za zváženie miesto podnikania v názve (Ján Malý – Košická taxislužba)
- názov zo skratiek mien alebo slov – zvlášť obľlúbené sú obchodné názvy zložené z prvých písmen mien podnikateľa (Mária Kalassová – KAMA)
Zásady tvorby obchodného mena:
- jednoduchosť - v jednoduchosti je krása – pokiaľ bude názov dostatočne jednoduchý, bude sa ľahko pamätať. Výhodou je, ak sa názov dá ľahko skloňovať
- vysloviteľnosť – ak sa názov ľahko vyslovuje, prispieva to k jeho rýchlemu zapamätaniu. Ak plánujete podnikať predovšetkým na Slovensku, voľte radšej slovenské názvy. Ak naopak plánujete podnikať v zahraničí, najlepším bude anglický názov, prípadne slovenský bez diakritiky. Z anglických slov si vyberajte len také, o ktorých je známe, ako sa správne vyslovujú. Rovnako odporúčame zistiť si, či zvolený názov nemá urážlivý či hanlivý význam v inom jazyku, obzvlášť ak plánujete podnikať aj v zahraničí, poprípade sa prezentovať na internete
- zapamätateľnosť - taký názov, ktorí si klienti zapamätajú na prvé počutie v rádiu, pri prvom zhliadnutí na internete, vizitke či v časopise
- originálnosť – obchodný názov by mal byť originálny, len tak si vás zákazníci nebudú pliesť s názvom konkurencie
Na záver:
- predtým, než si definitívne zvolíte svoje obchodné meno, napíšte si na papier všetky potenciálne varianty a potom si zistite, či už neexistujú firmy, či živnostníci s rovnakým, alebo podobným obchodným menom. Pomôžu vám pri tom: Obchodný register, Živnostenský register, Zlaté stránky či Google
- nezabúdajte, že obchodný názov je vaša prezentácia, skontrolujte si v Slovníku slovenského jazyka, či je vami zvolený názov spisovný a gramaticky správny
- ak uvažujete aj o svojej prezentácii na internete prostredníctvom www stránky, najlepšie je premýšľať nad výberom obchodného názvu a www adresy súčasne (pozri WWW stránka)